Τετάρτη 7 Δεκεμβρίου 2011

Διαμαρτυρία Μηχανικών

Επιτέλους οι μηχανικοί της χώρας οργανώνονται και αντιδρούν. Μέσα από το φόρουμ Michanikos.gr συλλέγονται υπογραφές διαμαρτυρίας για τον νόμο 4014/11 για τα αυθαίρετα. Ο νόμος αυτός είναι ότι πιό πρόχειρο έχουμε δει στην νομοθεσία για την οικοδομή. Ασαφής, αποσπασματικός, διάτρητος. Το ΥΠΕΚΑ προσπαθεί με σπασμωδικές κινήσεις να διορθώσει τα αδιόρθωτα. Ήδη έχει εκδώσει 9 πακέτα ερωταποκρίσεων τα οποία υποτίθεται διευκρινίζουν τον νόμο. Ατυχώς όμως οι ερωταποκρίσεις σε πολλά σημεία αναιρούν η μία την άλλη. Ας ελπίσουμε το υπουργείο να ακούσει αυτή τη φορά την φωνή των μηχανικών. Για το συνδικαλιστικό όργανο των μηχανικών το ΤΕΕ, δεν τίθεται θέμα, βρίσκεται σε φάση βαθειάς ομφαλοσκόπησης.
Παραθέτουμε το κείμενο της διαμαρτυρίας.
"Με την παρούσα επιστολή θα θέλαμε να σας γνωστοποιήσουμε την τραγική κατάσταση που έχει περιέλθει ο τεχνικός κόσμος της χώρας τους τελευταίους μήνες.

Το επάγγελμα του μηχανικού που δοκιμαζόταν ήδη από την κατακόρυφη πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας και από την αστόχως αδιάκοπη αύξηση της φορολόγησής του, βρίσκεται σήμερα μπροστά σε ένα τρομακτικό αδιέξοδο, συνεπεία των πρόσφατων νομοθετικών ρυθμίσεων για τα αυθαίρετα.


Υπενθυμίζουμε ότι το κράτος προσπάθησε επί δεκαετίες να αντιμετωπίσει την αυθαίρετη δόμηση με αποσπασματικές ενέργειες, αναποτελεσματικά πρόστιμα και άστοχες επεμβάσεις στην Πολεοδομική Νομοθεσία. Δυστυχώς, δεν κατάφερε να ανακόψει το κύμα δημιουργίας νέων αυθαιρέτων, ενώ ουδέποτε άσκησε ελέγχους νομιμότητας για την διαπίστωση των προβλημάτων.

Η σημερινή πολιτική ηγεσία θέλοντας να αντιμετωπίσει κυρίως το έλλειμμα των δημοσίων εσόδων, παρά να επιλύσει μια και καλή το πρόβλημα των αυθαιρέτων, κατέφυγε στην πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση του Ν.4014/2011, ενώ εισήγαγε για πρώτη φορά το ορθό μέτρο της υποχρέωσης βεβαίωσης μηχανικού για τις δικαιοπραξίες εν ζωή.

Αν το 1983 η τότε κυβέρνηση καλούσε τους πολίτες να το «δηλώσουν για να το σώσουν», με το νέο νόμο η σημερινή κυβέρνηση κάλεσε τους πολίτες να το «δηλώσουν για να το μεταβιβάσουν», ενώ φρόντισε παράλληλα να μετακυλήσει όλες τις ευθύνες που απορρέουν από τον έλεγχο των αυθαιρέτων, την τήρηση της ισονομίας και την αποκατάσταση της νομιμότητας στους ιδιώτες μηχανικούς.

Παρότι όμως το κράτος απαίτησε από τους τεχνικό δυναμικό της χώρας να παράγει το έργο που εκείνη αδυνατεί να κάνει, δεν φρόντισε σε κανένα σημείο να διευκρινίσει με απλό και σαφή τρόπο τι θεωρείται αυθαίρετο, με ποιο τρόπο καταγράφεται και υπολογίζεται και με ποιο τρόπο υποβάλλεται.

Αντ’ αυτού συνόδευσε το κυρίως νόμο (Ν.4014) με τις αναθεωρήσεις του νόμου 4030 και την εγκύκλιο 13, μαζί με μια πληθώρα ανυπόγραφων ερωτήσεων και απαντήσεων που αναρτώνται στην ιστοσελίδα του Υ.Π.Ε.Κ.Α. και που κατά περιπτώσεις δημιουργούν το πρωτοφανές γεγονός να αντίκεινται σε νομοθετικές πράξεις.

Το χαώδες σκηνικό επέτεινε η πλήρης αδυναμία του Τ.Ε.Ε. να δώσει διευκρινιστικές οδηγίες στα μέλη του, ενώ συχνά οι εκπρόσωποί του που ανέλαβαν το έργο της ενημέρωσης των μηχανικών, υπέπιπταν σε λανθασμένες υποδείξεις και επεξηγήσεις, που δεν είχαν καμία σχέση με την ορθή ερμηνεία του νόμου. Παράλληλα, η ηλεκτρονική πλατφόρμα δηλώσεων αυθαιρέτων, το κεντρικό δηλαδή σύστημα που δημιουργήθηκε για να υποδεχθεί τις δηλώσεις των αυθαιρέτων και να αποτελέσει μια βάση δεδομένων για τις επόμενες γενιές που θα καταγράψει και θα καταδείξει το μέγεθος του οικιστικού προβλήματος της χώρας, είναι ημιτελές, δεν έχει ενσωματώσει τις πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις και δεν μπορεί να υποδεχθεί σχέδια και μελέτες, είναι δηλαδή αδύνατο να ολοκληρώσει την διαδικασία καταγραφής ενός αυθαιρέτου.

Ακόμη περισσότερο, η πρόσφατη υποχρέωση υποβολής τοπογραφικού εξαρτημένου από κρατικό σύστημα για την εκπόνηση συμβολαίων, σε συνδυασμό με την αδυναμία του συστήματος να υποδεχθεί με ηλεκτρονικό τρόπο τοπογραφικά διαγράμματα, κατάφερε να σταματήσει κάθε συμβολαιογραφική πράξη σε πανελλαδικό επίπεδο.

Τα παραπάνω δημιούργησαν ένα τερατώδες περιβάλλον που εύκολα απειλεί, ορίζοντας μεγάλες ποινές και πρόστιμα στους εμπλεκόμενους επιστημονικούς κλάδους (μηχανικούς, δικηγόρους, συμβολαιογράφους, υποθηκοφύλακες, υπαλλήλους κτηματολογικών γραφείων) και δημιουργεί σύγχυση και ερωτηματικά στους πολίτες, που αγωνιούν για την πληρέστερη ενημέρωσή τους.

Λύσεις υπήρχαν για την κυβέρνηση και το Υ.Π.Ε.Κ.Α., αν ήθελαν να ξεκαθαρίσουν οριστικά με τα αυθαίρετα, όπως η ολοκλήρωση των δασικών χαρτών και του Κτηματολογίου, οι οριοθετήσεις ρεμάτων και αιγιαλού, η απλοποίηση των διαδικασιών σχεδίων πόλεων, ο εκσυγχρονισμός των Δημοσίων Υπηρεσιών, η καταγραφή του δομημένου περιβάλλοντος και ένας ορθότερος χωροταξικός σχεδιασμός.

Αφού τα αυτονόητα ήταν δύσκολα για την πολιτική ηγεσία, που κατέφυγε στο μέτρο της πρόσφατης νομοθετικής ρύθμισης, τουλάχιστον εμείς ως Έλληνες επιστήμονες μηχανικοί επικαλούμαστε τους κανόνες της τέχνης και της επιστήμης που καλλιεργούμε και προάγουμε, για να απαιτήσουμε με κάθε τρόπο:

1. Την κατάργηση των αντιεπιστημονικά ανυπόγραφων ερωτοαπαντήσεων και την πλήρη αποσαφήνιση του θεσμικού πλαισίου με επεξηγηματικές εγκυκλίους και νομοθετήματα, ακολουθούμενα από σαφή και αναλυτικά παραδείγματα.

2. Την προσωρινή παύση όλων των δηλώσεων αυθαιρέτων μέχρι να ολοκληρωθούν και να ενεργοποιηθούν οι πλήρεις δυνατότητες της ηλεκτρονικής πλατφόρμας.

3. Την απόσυρση του άρθρου για τα εξαρτημένα τοπογραφικά για τις εντός σχεδίου περιοχές, που ούτως ή άλλως προσδιορίζονται από τα Οικοδομικά Τετράγωνα και το Κτηματολόγιο.

4. Την αποσαφήνιση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις αμοιβές των μηχανικών και την κατάργηση ελέγχου των εκπτώσεων της αμοιβής του μηχανικού από το πειθαρχικό του Τ.Ε.E., επ’ ωφελεία των πολιτών που δοκιμάζονται από τις συνεχιζόμενες φορολογικές πιέσεις."

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου